نمایش محتوا
قرارگیری فرودگاه رشت در قلب استان گیلان سبب پوشش سفرهای هوایی تمامی شهرستانهای این استان و استانهای همجوار است. این فرودگاه دارای موقعیت ارتباطی ممتاز حاشیه دریای کاسپین و در مسیر کریدور شمال–جنوب (کریدور نوستراک) و در سومین شهر گردشگرپذیر ایران (رشت) واقع گردیده است.
این فرودگاه در 7 کیلومتری جاده رشت به انزلی و 15 کیلومتری منطقه آزاد بندر انزلی واقع شده و مساحت کل آن به 220 هکتار می رسد. ارتفاع آن 40 پا پایین تر از آبهای دریای آزاد می باشد و به سیستمهای کمک ناوبری دقیق وارتباطی با 7 طرح تقرب مجهز میباشد.
تاریخچه
در دهه بیست شمسی برای تسریع حمل ونقل مسافر و کالا، فرودگاهی در رشت راهاندازی شد. باند این فرودگاه در جوار کارخانه الکتریک ایران رشت (لامپ سازی) خیابان رودباری کنونی قرار داشت که نزد اهالی قدیم این شهر، به زمین طیاره یا بالون صحرا معروف بود.
فرودگاه مزبور که سالها با نام سلیمان داراب نیز خوانده میشد، در ۱۸ خرداد ۱۳۲۶ به همت محمود ضرابی، نمایندهٔ وقت ادارهٔ هواپیمایی کشوری (وزارت راه) در گیلان رسماً افتتاح شد. ابتدا روزهای دوشنبه و پنج شنبه در مسیر هوایی رشت-تهران-تبریز و بالعکس شرکت سهامی هواپیمائی ایران پرواز میکرد. این فرودگاه بعدها، پس از چندین سال فعالیت تعطیل شد و تأسیساتش درسال ۱۳۴۴ به محل کنونی فرودگاه که در بلوار ولی عصر رشت ساخته شده بود، منتقل گردید واز سال ۱۳۴۷ به طور رسمی به عنوان اولین فرودگاه مدرن استان گیلان افتتاح شد.
در تابستان سال ۱۳۸۹ اعلام شد با ایجاد محدودیت (تحریم) در پذیرش هواپیماهای ایرباس در اتحادیه اروپا و برای جبران سوخت مورد نیاز پروازهای برد بلند سوختگیری تعدادی از پرواز هواپیماهای پهن پیکر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) به مقاصد استکلهم و هامبورگ از فرودگاه بینالمللی سردار جنگل رشت انجام میشد. فرودگاه رشت از لحاظ ارتفاع از سطح دریا منجر به بیشینه سوختگیری و تنها مسیر خط پروازی کناره دریاچه کاسپین (خرز) است و از این لحاظ مقرون به صرفهترین خط پروازی کشورهای حوزه کشورهای اسکاندیناوی و اروپای مرکزی میباشد.
بخشهای فرودگاه رشت
ترمینالها
ترمینال پروازهای داخلی
ترمینال مسافری جدید فرودگاه رشت به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع در سال ۱۳۹۲ رسماً افتتاح شد. ترمینال جدید با طراحی مدرن و تسهیلات رفاهی مناسب ساخته شده است. عدم راه اندازی جت وی و رفت و آمد پیاده مسافران از ترمینال به هواپیما و بلعکس با توجه به شرایط جوی رشت از مشکلات این پایانه جدید است.
ترمینال پروازهای خارجی
پس از بهرهبرداری از ترمینال جدید پروازهای داخلی، ترمینال قدیمی فرودگاه رشت که در سال ۱۳۴۷ ساخته شده با بهسازی برای پروازهای خارجی مورد استفاده قرار میگرد. ساخت ترمینال جدید پروازهای خارجی از برنامههای این فرودگاه است.
ترمینال VIP (پاویون)
ساختمان تشریفات فرودگاه سردار جنگل رشت به وسعت ۳۳۰ متر مربع، در این پایانه فرایند ورود و خروج فرودگاهی مسافران ویژه و پروازهای اختصاصی دولتی و تجاری بطور اختصاصی و با رعایت کامل آداب تشریفات صورت پذیرد.
توسعه فرودگاه
احداث تاکسی وی موازی، ساماندهی زهکشها و کانالهای آب اطراف باند و جلوگیری از صدمه به سازه باند، تغییر مسیر رودخانههای ابتدا و انتهای باند، انتقال محل پایگاه هوادریا مستقر در حاشیه استریپ پروازی، جانمایی برای احداث ساختمان تشریفات جدید، احداث ساختمان جهت خدمات رسانی در شرایط بحران اعم از زلزله و برف و… از طرحهای توسعهای فرودگاه رشت است.